نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:46
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت و اهمیت تحقیق
فرضیات تحقیق
اهداف تحقیق
فصل دوم : پیشینه تحقیق
پیشینه تحقیق
تعریف خلاقیت
مفهوم خلاقیت
نظریه های مربوط به خلاقیت
خلاقیت بعنوان الهام خدایی
خلاقیت بعنوان نبوغ اشراقی
نظریه گشتالت
خلاقیت بعنوان تداعی گرایی
روان کاوی
ای. جی. اسکاکتل
خلاقیت معمولی و خارق العاده
چه چیزی خلاقیت نیست؟
تفکر خلاق
فرآیند خلاق
آماده سازی
دوره نهفتگی
اشراق
اثبات تحقیقی
ویژگی های تفکر واگرا از دیدگاه گیلفورد
تفکر همگرا
تفکر واگرا
انعطاف پذیری
اصالت
سیالی
عوامل موثر در خلاقیت
عامل خانوادگی
محیط آموزشگاه
عامل تحصیل در خلاقیت
عامل کوششی در خلاقیت
عامل جنسیت در خلاقیت
اطلاعات
هوش
نباید مانع شکوفایی خلاقیت در کودکان باشید
عواملی که مانع خلاقیت میشود
روش های پرورش خلاقیت
راهنمای عملی برای تشخیص خلاقیت کودکان
ویژگیهای کودکان خلاق
اشکال مختلف تخیل و جلوه های خلاقیت در کودکان
شیوه های ارتباط والدین با فرزندان
الگوی شفیر
والدین مقتدر (همتای ربع اول در الگوی شیفر)
والدین سهل گیر (همتای ربع دوم در الگوی شیفر)
والدین مستبد (همتای ربع سوم در الگوی شیفر)
والدین مسامحه کار بی اعتنا (همتای ربع چهارم در الگوی شیفر)
موقعیت و تاثیر خانواده بر رفتار فرزندان
چگونه رفتارهای ولدین میتواند خلاقیت را برانگیزد
نیل به دستاورد – نه نمره
والدین فعال و مستقل
قدردانی از خلاقیت
تصور ذهنی از آینده
شوخ طبعی
اصول تورنس
شیوه های فرزند پروری
والدین آسان گیر
والدین قدرت طلب
والدین آزاد منش
منابع

مقدمه:
با توجه به برخورد جوامع بشری با مسائل ناهمگون بیشمار فزاینده وابستگی متقابل بین کشور‌ها، تحلیل رفتن منابع طبیعی، سرعت فزاینده تغییرات و مسائل عدیده‌ای از این قبیل نیاز به یافتن تصویری هر چه جامع تر و دقیق تر از آینده برای هر جامعه از ضروریات است.
تورنس استدلال میکند که تصاویر آگاه و ناخودآگاه از آینده، نیروی محرک مهمی در پس دستاوردهای آینده‌اند. تصاویر مثبت آینده، نیروی پر توان مغناطیسی هستند که ما را به تحرک واداشته‌اند و به ما انرژی لازم را برای حرکت به پیش به سوی امکانات، راه‌ حل ها و دستاوردهای خلاقی و جدیدی میدهند از طرفی برای آن که بتوانیم قدرت تصور خود را افزایش دهیم و تصاویر مثبتی از آینده خلق کنیم باید خلاقیت خود را پرورش دهیم. چه نیاز به به خلاقیت اجتناب ناپذیر است، بنابراین در این دنیای پیچیده کنونی که در هر رقابت های بسیار فشرده جوامع مبتکر و مختلف برای دستیابی به جدیدترین تکنولوژی و منابع قدرت هستیم. افراد تیز هوش خلاق و صاحبان اندیشه‌های نو و جدید همانند گرانبهاترین سرمایه‌ها از جایگاه بسیار بالا و ارزشمندی برخوردار هستند.
هر چه قدر جهانی که در آن زندگی میکنیم پیچیده‌تر میشود نیاز به شناسایی و پرورش ذهنهای خلاق و آفریننده محسوس و روشنتر میگردد. در همین رابطه نونیامی معتقد است:
«شانسی برای بدست آوردن خلاقیت بالقوه میتواند موضوع مرگ و زندگی هر جامعه‌ای باشد».
به همین دلیل امروزه جامعه، بیش از هر زمان دیگر به افراد خلاق و هوشمند نیاز دارد در شرایط کنونی، مسائل خلاقیت از تمرین مسائل در قلمرو روانشناسی آموزشگاهی است.
در مورد خلاقیت و شناخت کودکان خلاق باید خاطر نشان سازیم قبل از اینکه که آتی بتواند خلاق شود باید شرایط یا محیط مناسب فراهم شود. خصوصیات افراد خلاق و غیر خلاق مباحثی چند را در رابطه با محیط خانوادگی با خلاقیت را به بار آورده بطوریکه هم اکنون عقیده بر این است که محیط خانوادگی انسان خلاق چیزی سوال محیط خانوادگی آدم غیر خلاق میباشد. این تفاوت مخصوصا در آن چه که مربوط به روابط والدین و فرزندان میباشد جنبه مشخص تری دارد. برای این مثال نمونه‌ای را که توسط شینر در این رابطه انجام گرفته است را می آوریم، وی درباره ده دختر تیزهوش و خلاق مطالعه نموده است و به این نتیجه رسیده است که خانواده‌هایشان در حدود آن ها کنند سخت گیری میکنند. این دختران خواندن را زود آموخته بودند و سرگرمی های بسیار خلاقانه‌ای داشتند (شعر و نقاشی) و خود را دارای قدرت تخیل بسیاری میدانستند.
بین کشورها و گروه های اجتماعی مختلف، به تفاوت های چشمگیری در زمینه روابط والدین و فرزندان یا به عبارت دیگر شیوه‌های فرزند پروری برخوردیم که در دهه‌های نخست میلادی (سه دهه نخست) حاضر، روش های فرزند پروری تا حدود زیادی زیر نفوذ مکتب رفتارگرایی بود. جای تردید است که پدران و مادران زیادی این شیوه خشک را به کار بسته باشند. اما به هر حال دیدگاه متخصصان آن زمان چنین بوده است.
به نظر میرسد در حال حاضر شاهدند در جهت عکس هستیم و چنین می نماید که امروز، والدین احساس میکنند که ساده گیری پاسخگویی مشکل آن ها نیست. به هر حال روابط والدین و کودک یکی از بحث های مهم روانشناسی است. البته باید توجه داشت که رفتار والدین ابعاد مختلف دارد و فقط شامل تغییرات یکنواخت نمیشود.
بطوریکه ممکن است والدین هم فرزند خودشان را دوست بدارند و هم این که آن ها را طرد نمایند، یا این که در حین درست داشتن آن ها در انضباط نیز سخت گیری کنند، پاسخ طفل نیز صرفاً به یک جنبه از رفتار والدین با شخصیت آن ها ارتباط پیدا نمیکند. بلکه ما حصل ترکیب عوامل مختلف میباشد. هر چند پیش بینی ویژگی های شخصیتی بعدی بر مبنایی روش های خاص فرزند پروری بسیار دشوار است اما شواهدی در دست است که بر اساس آن میتوان گفت بدون شک خانواده مهم ترین نقش را در کنترل و هدایت تخیل و ظهور خلاقیت ها ایفا میکند، با این که عوامل ژنی، پیدایش استعداد خلاقیت را هر افراد ممکن میسازد معذلک بروز و رشد این استعدادها تحت تاثیر عوامل محیطی قرار دارد. بطوریکه میتوان گفت: خلاقیت بعنوان یک استعداد حاصل تعامل پیچیده وراثت و محیط است.
در این پژوهش برآنیم تا مشخص کنیم که آیا شیوه‌های فرزند پروری با روش های که والدین در تربیت فرزندانشان به کار میبرند چه تاثیری بر خلاقیت آنان دارد؟





:: برچسب‌ها: آموزشگاه, الهام خدايی, انعطاف پذيری, تحقیق, تصور ذهنی, تفكر خلاق, خلاقيت, خلاقيت كودكان, دانلود پروژه, روانشناسی, شكوفايی, شوخ طبعی, فرزند پروری, كودكان, نظريه گشتالت, والدين, والدين سهل گير, والدين مستبد, والدين مقتدر, گيلفورد ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 مهر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: